Kody QR są to kwadratowe, dwuwymiarowe kody graficzne, umożliwiające zakodowanie znaków w alfabetach: greckim, japońskim, hebrajskim, arabskim, cyrylicy, a także symboli użytkownika.
Obecnie wykorzystywane są niemal wszędzie, gdyż dzięki nim można zakodować ogromną liczbę danych. W przeciwieństwie do kodów kreskowych, w kodach QR nośnikiem danych nie są kreski, ale kwadratowe, jasne i ciemne moduły. Początkowo były nimi oznaczane przesyłki, ale teraz weszły do powszechnego zastosowania.
Do odczytania fotokodów wystarczy telefon z wbudowanym aparatem oraz specjalną aplikacją (można pobrać darmową aplikację dla Androida, Windowsa czy też innego systemu) lub komputer wyposażony w kamerkę internetową. W ciągu ułamków sekundy moduły zostaną odszyfrowane, a na ekranie komputera lub telefonu pokażą się informacje. To doskonały sposób na reklamę, gdyż mnóstwo osób korzysta obecnie ze smartfonów i bardzo chętnie skanuje kody, znajdujące się na produktach, plakatach, czy prasie.
Za pomocą QR kodów można zaszyfrować np. przeniesienie na konkretną stronę internetową, wizytówkę, link do aplikacji, filmu, czy obrazka, a także dowolne teksty, dane teleadresowe firmy i wiele innych. Jak więc widać jest to uniwersalna reklama – można ją umieścić np. na ulotce, wizytówce czy stronie internetowej. Oprócz tego, że ciekawie wygląda, to nieodparcie zwraca uwagę potencjalnych klientów, którzy z chęcią korzystają z nowych technologii.
Generowanie oraz używanie QR kodów jest bezpłatne, gdyż są one udostępnione do wykorzystania przez każdą osobę oraz organizację. Jedynie sama fraza „QR Code” jest zastrzeżonym znakiem towarowym- „QR Code jest zarejestrowanym znakiem handlowym DENSO WAVE Incorporated.”
Zeskanuj poniższy kod, aby otrzymać wizytówkę z numerem telefonu.