Czym właściwie jest długi ogon, czyli Long Tail? Otóż jest to jedna z najbardziej skutecznych technik pozycjonowania, która oparta jest na niezwykle prostych zasadach. Jest to pozycjonowanie dużej ilości niszowych słów kluczowych, które są konkretnie dopasowane do oferty danej witryny. Inna nazwa long tail to pozycjonowanie szerokie, a skuteczność takich działań jest naprawdę spora. Frazy z długiego ogona mogą generować nawet 80% ruchu na stronie.
Pozycjonowanie fraz ogólnych czy niszowych?
Oczywiście znacznie więcej osób korzysta ze słów kluczowych ogólnych, ale ich wypozycjonowanie niejednokrotnie jest niemożliwe lub bardzo kosztowne. Z tego względu bardziej opłacalne jest pozycjonowanie fraz mniej popularnych, które dokładnie opisują konkretną ofertę, czy informację. Przykładem może być chociażby ogólna fraza „pożyczki”. Po wpisaniu jej w wyszukiwarkę otrzymamy mnóstwo wyników, ale niekoniecznie takich, które nas interesują. Tymczasem, gdy wpiszemy np. „pożyczki pozabankowe Rybnik”, to otrzymamy tylko takie wyniki które są dla nas optymalne.
Skąd tak duża efektywność pozycjonowania szerokiego?
Przede wszystkim fraz z długiego ogona używają osoby, które poszukują konkretnej informacji bądź oferty. Generuje to wartościowsze wejścia, ponieważ klienci od razu trafiają na produkt, który zamierzają nabyć, a tym samym znacznie dłużej pozostają na stronie. Warto jednak pamiętać, że szerokie pozycjonowanie sprawdza się raczej w przypadku serwisów rozbudowanych, które posiadają wiele podstron. Ponadto stosowanie strategii długiego ogona jest bardzo czasochłonne.