Jak wykreować markę? Otworzenie działalności gospodarczej to dopiero początek długiej drogi do zdobycia klientów. Jednym z najważniejszych warunków osiągnięcia sukcesu jest odpowiednie wykreowanie swojej marki, zwłaszcza w internecie, który w dzisiejszych czasach jest już medium o zasięgu globalnym. Proces ten wymaga skoordynowania różnego rodzaju działań, których celem jest stworzenie pozytywnego wizerunku firmy i zakodowanie tegoż wizerunku w ogólnej świadomości. Warto pamiętać, że wszystkie działania związane z budowaniem marki muszą być idealnie dopasowane do strategii firmy.
Co składa się na wizerunek firmy?
Wykreowanie marki to nic innego jak stworzenie wizerunku firmy, na który składa się wiele elementów. Zalicza się do nich przede wszystkim nazwę, która powinna być łatwa do zapamiętania, wymówienia i przeczytania, a przy tym oryginalna. Poza tym powinna się kojarzyć z rodzajem produktów lub usług oferowanych przez firmę. Bardzo ważne jest to, aby zapewnić jej ochronę prawną, aby nikt inny nie mógł jej wykorzystać. Na wizerunek firmy składa się również dobrze przemyślana symbolika oraz kolorystyka, która powinna być jednolita zarówno dla logotypu, strony internetowej, jak i wizytówek, banerów, czy chociażby reklam w prasie. Ważne jest także to, by oferowane produkty lub usługi zapewniały klientom dodatkowe korzyści, np. niższe ceny za wysoką jakość lub gratis przy zakupie w określonej kwocie itp. Nie można również zapomnieć o działaniach e-brandingowych, czyli budowaniu marki w sieci.
Strona internetowa to podstawa
Pierwszym i właściwie najważniejszym e-brandingowym narzędziem jest oczywiście strona internetowa. Adres domeny powinien być w miarę krótki i łatwy do zapamiętania – najlepiej, gdy będzie w nim nazwa firmy lub fraza, która ma być pozycjonowana. Co ważne, serwis internetowy musi pasować do wizerunku firmy zarówno pod względem stylistycznym, jak i graficznym. Niezbędne jest również dbanie o aktualizację strony, dzięki czemu klient zawsze będzie mógł na niej znaleźć aktualne informacje.
Działania reklamowe
Sama strona nie wystarczy, ponieważ bez odpowiednich działań reklamowych nikt się o niej nie dowie. Na pewno warto zainwestować w banery reklamowe, które pozwalają na utrwalenie wizerunku marki w oczach klientów. Choć niewiele osób w nie klika, to jednak podczas zakupów częściej decydują się one na wybór produktu, który z czymś im się kojarzy. Dobrym pomysłem są również linki sponsorowane oraz marketing wirusowy, dzięki któremu internauci sami przekazują sobie informacje na temat firmy. Nie zaszkodzi zainwestować też w pozycjonowanie i wpisy do katalogów stron.